Träng igenom bruset - Hur företag kan lyckas med influencer marketing på YouTube

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur influencer marketing i form av sponsrat innehåll i YouTube videor kan påverka köpintentionen hos män och kvinnor födda mellan 1993 och 2001, och vilka faktorer som kan vara mer benägna att påverka detta. Den undersöker också vilka faktorer som kan påverka vilka produkter och tjänster denna målgrupp minns efter att ha exponerats för dem genom sponsrat innehåll på YouTube. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om dessa faktorer till företag som vill investera i denna typ av marknadsföring, för att minimera investeringsförlust. Metoderna som använts för att svara på denna studies frågeställning är netnografi, kvalitativa intervjuer samt en kvantitativ enkät. Resultaten från dessa metoder jämförs med teoretiskt material och slutsatsen som dras är att relevans och pris är de två viktigaste faktorerna som kan leda till köpintention. Det är också viktigt var i videon det sponsrade innehållet placeras, hur ofta produktenmarknadsförs genom samma plattform och influencer och huruvida tittaren har högt förtroende för influencern. En slutsats som också dras är att influencer marketing på YouTube är en effektiv marknadsföringsmetod för att höja varumärkeskännedom.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)