Gröna bibliotek som en mångfunktionell urban allmänning : en exempelstudie av biblioteket Garaget och projektet Gröna biblioteket i Malmö

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Social hållbarhet innefattar bland annat att människor har en god välfärd och god tillgång till lärande. God välfärd är till exempel viktigt för människors hälsa och lärande är viktigt för att utveckla förmågor att lösa samhällsproblem. Välfärd och lärande är därför viktiga gemensamma resurser som behöver fördelas ”någorlunda” rättvist. Syftet med denna studie är att undersöka hur samspelet mellan bibliotek och det relativt nya fenomenet ”gröna bibliotek” kan spela en roll för en hållbar resursfördelning och därmed bidra till människors välfärd och lärande. Platsen för studien är biblioteket Garaget i Malmö och delprojektet Gröna biblioteket som finansieras av områdessatsningen Case Sofielund 2030. Studiens metod består av en litteraturöversikt och en exempelstudie. Litteraturöversikten tar spjärn mot olika teoribildningar kring allmänningar och bibliotek. Exempelstudien bygger i sin tur på semistrukturerade intervjuer och en dokumentstudie. Studien visar att samspelet mellan Garaget och Gröna biblioteket kan bidra till att en mer mångfunktionell urban allmänning etableras på Garaget. Detta kan bidra till en hållbar resursfördelning, till exempel genom att fler gränsinteraktioner kan ske. Det kan i sin tur bidra ett ökat socialt och kulturellt kapital och skapande av kunskap, samt till att fler personer kan skapa en starkare relation till naturen. Samtidigt blir biblioteket mer sårbart för olika former av subtraktion. Nyckelord: bibliotek, allmänningar, urbana allmänningar, urbana gröna allmänningar, kulturella allmänningar, kunskapsallmänningar, subtraktion

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)