Vikten av praktiskt lärande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Den presenterade studien framställer ett sätt att definiera praktiskt arbete, vidare, undersöks och beskrivs inlärningsmetoderna hands-on science och experiential learning, samt presenteras vilka kopplingar dessa begrepp kan ha med praktisktarbete. Arbetet redogör även för hur man kan använda sig av inlärningsmetoderna med syftet av att skapa en undervisning där elever får chansen att använda sinnen, fysiska modeller, naturen och konkreta objekt, allt för att uppleva naturvetenskap på förstahand. Nack och fördelar med metoderna introduceras och sammanfattas. Studiens informationssökning har genomförts med hjälp av olika sökmotorer och dess källor har samlats från olika databaser. Studien använder sig av vetenskapligaartiklar som är peer reviewed, eller med andra ord är de vetenskapligt granskade. Resultatet av denna studie beskriver inte bara definitionerna av hands-on science och experiential learning, utan här tas även upp hur laboration och utomhuspedagogik kan spegla dessa inlärningsmetoder i undervisningen. I slutsatsen beskrivs kopplingarna som de valda begreppen har med praktiskt arbete samt en sammanfattning av vilka för och nackdelar det kan finnas med dessa typer av kunskapsförmedling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)