Miljöutredning, Everfresh AB

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

Sammanfattning: Everfresh AB är Sveriges största frukt- och grönsaksdistributör med Coop som viktigaste kund. Företaget saknar idag ett dokumenterat miljöledningssystem, deras miljöaspekter är inte heller identifierade enligt kraven i miljöledningsstandarden ISO 14001. Mitt uppdrag är att identifiera dessa samt att göra en modell som kan användas vid värdering av miljöaspekterna. Arbetet grundas på ISO 14001-standarden och Brorson och Larssons (2006) metoder för att identifiera miljöaspekter. Totalt identifierar och värderar jag 34 miljöaspekter. Sammanfattningsvis är det nio miljöaspekter som värderas till 3:a hög prioritet. Sexton miljöaspekter har värderats till 2:a, medelhög prioritet. Dessa miljöaspekter bör företaget ha under uppsikt och jobba aktivt för att de inte ska värderas upp till en 3:a vid internrevision. Slutligen är det nio miljöaspekter som värderas till 1, alltså låg prioritet. Dessa miljöaspekter har ingen akut miljöpåverkan och behöver inte åtgärdas omedelbart. Miljöaspekterna benämns som betydande för de miljöaspekter som värderas med en 3:a eller 2:a, de har någon form av miljöpåverkan eller lagar, andra krav och miljöpolicys att ta hänsyn till. De miljöaspekter som värderas till en 1:a är inte betydande. Dokumentation från förtaget, ISO 14001-standarden samt litteratur som behandlar miljöledningssystem ligger till grund för identifieringen och värderingen av företagetes betydande miljöaspekter och dess miljöaspekter. Everfresh behöver förbättra sin interna kommunikation gällande miljöarbete som bedrivs på olika avdelningar. Everfresh var certifierade enligt ISO 14001 för drygt tio år sedan, jag rekommenderar att Everfresh certifierar sig enligt miljöledningssystemet ISO 14001 igen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)