Träning av grammatik. En studie av logopeders interventionsarbete med barn

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Svenska logopeders interventionsarbete vid språkstörning med grammatiska svårigheter är ett ganska outforskat område. I denna studie beskriver vi grundläggande hur några erfarna logopeder arbetar vid träning av barns grammatiska förmåga. Vi har analyserat videoinspelade träningstillfållen där fyra logopeder tränar grammatik, var och en med två olika barn. För varje dialog beskrivs träningsmaterial, arbetssätt, använda eliciteringsstrategier, barnets språkutvecklingsnivå, vald målstruktur och vad som föregår att barnet lyckas förstå eller producera den utvalda strukturen. De mest frekventa eliciteringsstrategierna är omformuleringar, informerande satser och frågor. Strategivalen påverkas tydligt av både logopedens personliga samtalsstil, valt material, målstruktur och barnets utvecklingsnivå. Vi anser att logopederna har valt material och arbetssätt så att barnet ska uppleva situationen positivt och att alla logopeder är mycket lyhörda får barnet och har ett mycket barnfokuserat arbetssätt

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)