Feedback i matematikklassrummet : En klassrumsstudie om vilka likheter och skillnader som finns i den feedback som ges till flickor respektive pojkar
Sammanfattning: I den nuvarande läroplanen står det att alla som arbetar i skolan har ansvar att motverka de traditionella genusmönster som finns. Sedan länge har matematikämnet varit något som samhället anser är maskulint (Hyde, Lindberg, Linn, Ellis & Williams, 2008). De förväntningar vi har på flickor respektive pojkar kan leda till att vi bemöter dem olika på grund av deras genustillhörighet. En form av bemötande är feedback och elever får ta del av en stor mängd feedback dagligen. I denna uppsats undersöks hur feedback ges till flickor respektive pojkar i matematikämnet, med anledning av att se vilka skillnader och likheter som finns. Uppsatsen utgår från ett sociokulturellt perspektiv samt Tunstall och Gipps (1996) kategorier av värderande och beskrivande feedback. Både en kvalitativ och kvantitativ metod har använts för att besvara studiens syfte. Underlaget till denna uppsats är observationer från matematiklektioner. Resultatet visar att läraren gav nästan dubbelt så mycket feedback till pojkar. Den feedback som gavs till pojkar kan också ge ökade möjligheter till lärande i matematik.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)