Lekande lärare : En fenomenografisk analys av förskollärares upplevda roll i barns lek

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: I och med att Läroplan för förskolan Lpfö 18 (2018) trätt i kraft samt FN:s Barnkonventions (SFS: 2018:1197) inträde som svensk lag har leken getts en alltmer betonad roll i barns vardag. Barns lek kan uppfattas utifrån en mängd perspektiv, vilket ställer allt större krav på förskollärares kunskap om hur barns lek kan förstås. Utifrån att läroplanen (Lpfö 18 2018) är tänkt att tolkas i verksamheten har vi genom en fenomenografisk analys av kvalitativa intervjuer avsett att fördjupa kunskapen kring förskollärares uppfattningar om deras roll i barns lek. Studiens resultat visar tre skilda kategorier där förskollärare upplever att de kan delta i leken förutsättningslöst, värna om lekens sociala kvaliteter, eller använda leken i pedagogiska syften. Studien tyder på att dessa roller tas utifrån en kontextuell syn på leken, där fokus kan läggas på lekens egenvärde, sociala-, eller pedagogiska funktioner vilka relaterar till olika sätt att lämpligt följa eller leda denna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)