Årsredovisningar ur ett alternativt perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Vi har undersökt hur Scandinavian Airlines Systems (SAS) årsredovisningar kanstuderas utifrån ord respektive siffror och vilket av de två som ger bäst informationför en extern intressent. Vidare har vi studerat hur väl redovisningen överrensstämmermed företagets situation. I studien har nyckeltal och analysmetoden Content analysisanvänts för att studera siffror i årsredovisningen, medans stycket ”VD har ordet” stårtill grund för analysen av text. Vårt syfte med uppsatsen är att bidra med kunskap omhur årsredovisningar kan användas av externa intressenter, det vill säga hurårsredovisningar kan belysa ett företags situation utifrån olika perspektiv.Studien bygger på både en kvalitativ och en kvantitativ metod på grund av uppsatsensuppdelning mellan att studera siffror samt tolka text. Vidare har en abduktiv processanvänts, det vill säga att teori och empiri har skapats i växelverkan. Endastsekundärdata har använts då vi har studerat SAS årsredovisningar mellan år 1992 tillår 2008.Vi har i studien kommit fram till att det bästa sättet för en extern intressent att förståett företags situation är att utföra en analys som kombinerar flera olika metoder, därnyckeltal och nyckelord fungerar som indikatorer medans tolkning av text ger endjupare förståelse för företaget. Vi har även funnit att redovisningen inte alltidstämmer överrens med företagets situation. Detta beror på att siffror endast gerindikationer på problem men inte visar orsakerna till dessa. Ytterligare är en text oftasubjektiv och beror även på läsarens tolkningsförmåga av den, vilket gör det svårareatt få en korrekt bild av företagets situation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)