Skolkuratorers arbete i Malmö med HBTQIA+ i grundskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

Sammanfattning: Att identifiera sig som HBTQIA+ har genom historien inte varit accepterat och synen på dessa individer är fortfarande relativt negativ i vår värld. Deras psykiska hälsa är ofta sämre och de har en större utsatthet än heterosexuella personer. Unga HBTQIA+ personer i skolan har också en större utsatthet och det är inom skolans värld som skolkuratorer arbetar, bland annat med psykisk ohälsa och kränkningar. Syftet med denna uppsats var att ta reda på hur skolkuratorer inom grundskolan arbetar med HBTQIA+ inom specifikt Malmö stad. Det finns en del tidigare forskning som visar på HBTQIA+ personers hälsoproblem och utsatthet samt hur deras situation ser ut inom skolan. Teorierna i uppsatsen är relevanta för de material som har samlats in till arbetet, för att förstå problematiken och vikten av att arbeta med HBTQIA+ inom grundskolan. Materialet till uppsatsen samlades in genom en semistrukturerad intervju som sedan analyserades men hjälp av en innehållsanalys, för att få relevanta teman. Resultatet och analysen visar på att det finns ett stort intresse av att arbeta med HBTQIA+ och att det också finns ett behov av att göra det på skolorna. Det uppstår vissa problematiska situationer på skolorna som skolkuratorerna har uppmärksammat och som de försöker arbeta med. Sedan har det också visat sig att arbetet skiljer sig åt på skolorna och det går då att ifrågasätta om alla elever inom Malmö stad får en likvärdig utbildning om HBTQIA+. Skolkuratorerna visar genom uppsatsen att de vill lägga tid på arbetet och inte ge upp trots vissa svårigheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)