Vad är det som gör att det blir mörkt på natten? En learning study med åldersintegrerad undervisning.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att studera vad som är kritiskt för att utveckla förståelse för varför det blirljust på dagen och mörkt på natten. Studien är en learning study och utgår från variationsteorin. Med dennametod undersöks den egna verksamheten systematiskt och med ett teoretiskt ramverk i samråd med andra lärareoch forskare. Lektionerna genomförs i cykler. De planeras, genomförs, analyseras, revideras och genomförsigen. Datamaterialet består av intervjuer, videoinspelade lektioner, observationer samt frågeundersökningarinnan och efter varje lektion. Undervisningen har varit åldersintegrerad, från förskoleklass till skolår 3. Huruvidaåldersintegrering kan främja eller försvåra för elever att förstå lärandeobjektet analyseras också.Sammanfattningsvis kan konstateras att elevernas förståelse av fenomenet kan delas in i fyra kategorier. Enföreställning om att solen försvinner bakom något, en geocentrisk modell där solen rör sig runt jorden, enheliocentrisk modell med solen i centrum och en kategori med den heliocentriska modellen men med svårighetenatt relatera den till egna observationer. Liknande resultat har tidigare studier visat, men i denna studie går jag ettsteg längre och undersöker vad som orsakar dessa föreställningar. De kritiska aspekter som framkommit för attförstå lärandeobjektet är att utveckla förståelse för att jorden roterar runt sin egen axel ett varv per dygn och attsamtidigt förstå att jorden kretsar runt solen, som har en fast position, en gång per år. Detta måste uppfattassimultant. Mellan andra och tredje lektionen skiftades perspektivet från jordens rörelser till att solen inte rör sig.Solens position var då invariant medan jordens rörelser varierades. Då möjliggjordes urskiljning av de kritiskaaspekterna till lärandeobjektet. Den åldersintegrerade undervisningen påvisade vikten av att utgå från barnskvalitativt olika förförståelse. Studien gick från att i första lektionen inte lyckas hitta de kritiska aspekterna tillatt i tredje lektionen nå ett positivt utfall för flertalet elever, oavsett ålder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)