Lärande i utmanande föräldraroller : om föräldrars lärande i föräldrautbildningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Behavoral Parental Training, BPT, är en stödinsats där föräldrar till barn som ofta hamnar i konflikter lär sig strategier som minskar både föräldrars stress och barnens risk för sociala problem. Denna uppsats frågar vilka kvalitéer som kännetecknar föräldrarnas lärande genom BPT och vill därför studera, beskriva och förstå detta lärande. Lärande förstås här som en förändrad relation till en del av omvärlden. Utifrån forskningsansatsen och metodologin ”kontextuell analys” görs en fallbaserad studie där 2 kursledare och 4 deltagare delar sina erfarenheter i kvalitativa intervjuer. När fallen jämförs framträder en dominerande bild av föräldrar som förändrat beteende, tankar och känslor och fått en mer positiv syn på sig själva och färre konflikter i relation till sina barn. Dessa förändringar kommer ur samtal, instruktioner, praktiska läxor och andra aktiviteter. Ett fall avviker då det endast visar ett begränsat lärande och att variationen är större än vad som enkelt låter sig generaliseras.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)