Barnet som aktör eller objekt? : Socialsekreterarens syn på barnets delaktighet i utredningsprocessen inom socialtjänsten

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

Sammanfattning: Resultaten från tidigare forskning gällande barnets delaktighet i utredningar inom den sociala barnavården visar att det finns en enhetlig syn på att barnet ska göras delaktigt i utredningsprocessen. Dock speglas den uppfattningen inte i det praktiska arbetet. Syftet med denna kvalitativa studie var att undersöka socialsekreterares syn på barnets delaktighet i utredningar. Studiens empiri skapades genom 6 intervjuer med socialsekreterare som jobbar eller har jobbat med utredningar på socialtjänsten. Empirin analyserades genom barndomssociologin, Harts delaktighetsstege samt Shiers modell av stegen. Resultatet visar att samtliga socialsekreterare anser att ett barns delaktighet är viktigt, men definierar delaktighet på olika sätt. Vad som påverkar delaktiggörandet, enligt informanterna är barnets ålder, personliga egenskaper och den specifika situationen. Centralt är att socialsekreterare måste vara flexibla och anpassa sig efter situationen. Intervjupersonerna uttrycker också dilemmat att försöka ta hänsyn till både barnets bästa samt barnets rätt att bli hörd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)