Simning : en studie om idrottslärares uppfattning om och arbete med elevers simkunnighet

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Susanna Holmström; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte Syftet med denna studie har varit att undersöka idrottslärares uppfattning om och arbete med momentet simning i skolan. Syftet harlett fram till följande frågeställningar: Hur ser idrottslärarna på skolans simundervisning? Vilka faktorer påverkar idrottslärarens möjligheter att bedriva simundervisning? Hur tar idrottsläraren/skolan hänsyn till kulturella hinder vad gäller simundervisningen? Metod Fyra stycken kvalitativa intervjuer genomfördes med lärare i Idrott och hälsa som arbetade i olika kommuner runt om i Stockholm. Resultat Studiens slutsats är att de intervjuade lärarna i Idrott och hälsa anser att simningen endast ärtill för kontrollera om eleven klarar kunskapskravet. Alla erbjuder simskola för de som inte uppnår kunskapskravet. I resultatet framkom det att alla lärare begränsas av ramfaktorer, som tillgång till simhall, att det finns för lite tid samt att simskolankostar. Alla idrottslärare tar hänsyn till kulturella hinder som finns genom att de tillåter de flickor som önskar att gå på kvinnosim eller att ha kläder på sig vid simningen. Slutsats Studiens slutsats är att de intervjuade lärarna i Idrott och hälsa anser att simningen endast är för kontrollera om eleven klarar kunskapskravet. Alla skulle vilja ha mer tid till att bedriva simundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)