Skola i Arninge

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Arkitektur

Författare: Marie Graversen; [2013]

Nyckelord: Skola; Arninge; Ullna; Täby;

Sammanfattning: Ett examensarbete bestående av utformningen av en låg- och mellanstadieskola på en tomt i Arninge, Täby. Projektet är realistiskt, här skall det byggas en skola och jag har utgått från det program jag har fått av Täby Kommun. Mitt arbete har handlat om att skapa en skola utifrån de behov som skapats av den moderna pedagogiken men också med utgångspunkt från mina egna minnen och känslor kring de första skolåren. Skolan är indelad i olika avdelningar som kan sättas samman två och två, vilket är anpassat efter just dagens behov som skapats av den moderna skolan. De lokaler som används av alla elever i skolan finns separat, av samma skäl. Jag har  jobbat med en variation mellan grandiositet och intimitet med hjälp av ljusinsläpp och takhöjd, då dessa sinnesstämningar är något som jag tror barn är känsliga för. Flödena i skolan är lekfullt utformade och de delar av programmet som skulle kunna användas vid andra tider av dygnet har en tydlig avgränsning gentemot övriga byggnaden. Materialvalen har gjorts med inriktning på hållbarhet, både ut miljösynpunkt och slitage.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)