Anestesisjuksköterskors strategier att lindra patienters preoperativa oro : En systematisk litteraturstudie om det preoperativa mötet

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Anestesisjuksköterskan är den första personen som patienter träffar under det preoperativa mötet. Därför har hon ansvaret för det preoperativa vårdprocessen och mötet samt har skyldighet att bjuda in patienter till samtal. Oro är förekommande fenomen som patienter känner inför anestesi och operation. Flera studier har påvisat att majoriteten av patienter som ska genomgå anestesi och operation upplever oro och det preoperativa oro orsakar postoperativa komplikationer samt framtida konsekvenser för patienter. Därför är det angeläget att anestesisjuksköterskor känner till strategier som lindrar patienters oro. Syftet med studien är att belysa anestesisjuksköterskors strategier i det preoperativa mötet för att lindra patienters oro inför generell och regional anestesi. En litteraturstudie där kvalitativa studier har granskats används för att svara på studiens forskningsfråga. Studiens resultat mynnande ut i 2 huvudkategorier: Kommunikation och anestesisjuksköterskans möte med patienten. Med hjälp av kommunikation såg anestesisjuksköterskan till att ge tillräcklig information till patienter för att patienten ska känna sig väl förbered. Därmed ökades patienters kunskaper om anestesi och operation vilket reducerar patienters preoperativa oro. Genom anestesisjuksköterskans möte med patienten identifierades tecken på oro vilket även gav bekräftelse på patienters känslor. Därigenom förmedlade anestesisjuksköterskan trygghet till patienten genom sin närvaro och använde olika vårdande handlingar för att reducera patienters oro. Att använda olika strategier har en verksam effekt på patienters välbefinnande och fysiologiska funktioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)