Den hållbara organisationens ohållbarhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Ansvarsfullt företagande har idag fått en allt större roll i hur företag bedriver sin dagliga verksamhet. Idag är det viktigt att ha i åtanke vilken typ av bild företaget utstrålar och hur det uppfattas av dess intressenter. Hållbarhet och begrepp som Corporate Social Responsibility har kommit att bli nästintill en självklarhet för att överleva den hårda konkurrensen i branschen. I denna uppsats är syftet att skapa en förståelse för problematiken som uppstår då företags vinstmaximering försöker förenas med ett hållbarhetsarbete. Den empiriska utgångspunkt som legat i fokus för denna uppsats är kvalitativa intervjuer med ICA- handlare, detta för att kunna få en djupare uppfattning om livsmedelsbranschens problematik sett utifrån ett företagsperspektiv. Teorier som Carrolls The pyramid of Corporate Social Responsibility och Schwartz & Carrolls The three domain model of CSR har applicerats för att förklara empirin. Teorierna bryts ner i sina beståndsdelar, vilka är; ekonomiska, legala, etiska och filantropiska aspekter. Genom att göra detta kan vi jämföra vilka kriterier som väger tyngst vid företagande och vari problematiken ligger. Resultatet av studien har resulterat i att ekonomiska aspekter oftast väger tyngst vid alla olika typer av beslut gällande hållbarhet. Varför detta faktum uppstår är då livsmedelskedjor är vinstmaximerande, och val som görs i butik baserat oftast på ett vinstmotiv. Frågor som uppstått är om det då är nödvändigt att allt hållbarhetsarbete som bedrivs är genuint och har en etisk- och filantropisk utgångspunkt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)