CSR inom banksektorn : En studie om konsumenternas uppfattning kring bankernas CSR-arbete

Detta är en Magister-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att, genom ett konsumentperspektiv, undersöka värderingar och åsikter rörande etiska och miljömässiga aspekter inom bankernas CSR-arbete.  Forskningsfråga: Vilken betydelse har bankernas CSR-arbete för kunderna?  Delfrågor: Hur väsentligt för bankkunder är etiska aspekter inom fondinvestering?  Hur avgörande för bankkunder är miljömässiga aspekter inom fondinvestering?  Teori: Följande teorier behandlar och relaterar till CSR, CSR-definition, Legitimitetsteori, Intressentteori, Teori om Planerad Beteende och Behavioural Finance  Metod: En kombination av kvantitativ och kvalitativa metod tillämpas för denna studie. Studiens metod är baserad på den kvalitativa forskningsmetoden med en fenomenografisk forskningsansats i form av semistrukturerad gruppintervju. Studien kompletteras även med en kvantitativ metod i form av enkätundersökning.  Slutsats: Studiens resultat visar att CSR-arbeten värderas som mer betydelsefullt och väsentligt för kunderna, dock existerar en kommunikationsbrist mellan bankerna och deras kunder. Etiska aspekter är uppenbarligen en faktor som kunden värdesätter högt och på en personlig nivå. Studiens resultat visar att etiska aspekter har en avgörande roll vid val av investering i fond. I studiens resultat framgår det tydligt att miljömässiga aspekter värderas till viss del när kunder utser val av fond. Utifrån enkätundersökningen och studiens intervju visas en skillnad i värdesättning mellan etiska och miljömässiga aspekter, där etiska aspekter värdesätts mer än de miljömässiga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)