Utrymme för lärande/En fallstudie av ett underhållsföretag

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

Sammanfattning: Förutsättningar för lärande i en organisation beror på dess utformning. För att arbetstagarna i en organisation ska få möjlighet för lärande i sin arbetssituation måste den var utformad på det sättet att den ger förutsättningar till detta. Uppsatsens syfte är att undersöka hur en organisations utformning påverkar sina arbetstagares förutsättningar för lärande. Uppsatsen utgörs utav en fallstudie av ett underhållsföretag. De frågeställningar som har användes till hjälp för att nå syftet var: hur var organisationen utformad? Hur upplevde arbetstagarna utrymmet för lärande i organisationen? Denna uppsats har en hermeneutisk ansats. Detta beroende på viljan att få förståelsekunskap om det studerade. De datainsamlingsmetoderna som användes var intervjuer samt en deltagande observation. De personer som intervjuades och studerades var en chef för underhållsföretaget och fem av dess arbetstagare. Resultatet av studien visade att företaget hade en utformning som innebar att arbetsuppgifterna i detta för det mesta bjöd på utmaning. Det rådde en stor grad av handlingsfrihet i företaget, där tagandet av egna iniativ tilläts och ett minimum av styrande från överordnader tillämpades. Arbetsklimatet var till stor del sammanbetsinriktat. Den utformning som underhållsföretaget hade i studien innebar att dess arbetstagare upplevde att det rådde goda förutsättningar för lärande i detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)