Småföretags Kommunikationskanaler : till externa resurser

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Sammanfattning: Livskraftiga företag har en förmåga att använda sig av externa resurser för att kunna lösa sina problem där de interna resurserna inte är tillräckliga. Småföretag har inte möjlighet att ha alla resurser själva utan måste specialisera sig för att kunna bli mer konkurrenskraftiga i en ständigt ändrande omvärld. Syftet med denna undersökning är belysa vilka olika kommunikationskanaler småföretag använder sig av och vilka faktorer som påverkar valet när de söker externa resurser. Det teoretiska ramverket består av kommunikationsprocessen och kommunikationskanaler. Kommunikationskanalerna består av nätverk, internet, mässor och reklam.  Denna kvalitativa studie är utförd på småföretag inom metallbearbetningsindustrin. Insamling av data har genomförts med öppna individuella intervjuer med fem respondenter på utvalda företag. Resultatet består av respondenternas åsikter om kommunikationskanalerna och hur de använder dem. Nätverket har visat sig vara den mest förekommande kommunikationskanalen följt av sökmotorer och förmedlingstjänster. Dessa kanaler kan bistås med mässor och reklam vid sökandet av externa resurser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)