Effektivisering av teknikhusens grundläggningar längs järnvägar : Ett arbete som behandlar behovet om att effektivisera standarden för grundläggningen av ett teknikhus.

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggteknik och design

Sammanfattning: Trafikverket har ansvaret för ett av Sveriges största infrastrukturprojekt, nämligen att ersätta det nuvarande signalsystemet längs landets järnvägar till ERTMS. Med bytet av signalsystemet kommer behovet av att byta ut 1 500 teknikhus. Syftet med arbetet är att genom en analys av kostnader för den nuvarande grundläggningsstandarden med U-betongplintar för teknikhus, försöka hitta billigare lösningar. Arbetet utförs främst genom en analys av alternativa material- och grundläggningstyper, men hänsyn tas även till tillverkning, installation, logistik, påverkande laster och geologi. Delmålet är att kunna sänka den nuvarande kostnaden för projektet och huvudmålet är att hitta en ny framtida standard för grundläggningen av Trafikverkets teknikhus. De vanligaste grundläggningstyperna för teknikhusen visade sig vara kryp- och plintgrunder, utav plåt respektive betong. I arbetet presenteras även markskruvar, som är en ny idé för teknikhusen. Slutsatsen av rapporten är att markskruvar är det billigaste och smidigaste grundläggningsvalet för teknikhus. Även plåtramar, som idag är ett mer vanligt förekommande alternativ för teknikhus, är billigare än den nuvarande standarden. Arbetets totala besparing för projektet är nära 34 miljoner kronor med markskruvar, och därför har delmålet uppnåtts. Huvudmålet om att hitta en ny standard kräver däremot framtida undersökningar av Trafikverket innan fastställning. En rekommendation för Trafikverket är att vidareundersöka priset för utländska leverantörers markskruvar och avgöra om installationen ska utföras på egen hand. För vidare studier rekommenderas en noggrann analys på transportkostnader för grundläggningar och hur stora kostnader de fribärande teknikhusen tillför.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)