Specialpedagog i förskolan - en flerdimensionell yrkesroll

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Författare: Eva Paulsson; [2013-02-28]

Nyckelord: specialpedagog; specialpedagogik; yrkesroll; förskola;

Sammanfattning: Syfte: Studien avser att undersöka den specialpedagogiska yrkesrollen i förskolan. För att utforska detta utgår jag från följande frågeställningar: • Hur uppfattar specialpedagogerna sin yrkesroll, sina arbetsuppgifter och vad som är kärnan i det specialpedagogiska arbetet i förskolan? • Hur uppfattar enhetscheferna för elevhälsan specialpedagogernas yrkesroll och före-liggande arbetsuppgifter? Teori: Studiens teoretiska ram är inspirerad av fenomenografin och kopplas också samman med teorier kring professioner. Metod: För den här studien har en kvalitativ inriktning valts där halvstrukturerade intervjuer med öppna frågor har använts. Urvalsgruppen är tre specialpedagoger som arbetar mot försko-lan i staden och tre enhetschefer för elevhälsan i samma stad som är specialpedagogernas che-fer. Intervjuerna transkriberades och analyserades. Den röda tråden mellan teori, frågeställ-ningar och kategoriseringar fanns med under hela arbetets gång. Resultat: I resultatet framkommer att kärnan i det specialpedagogiska arbetet i förskolan handlar myck-et om barnet, pedagogerna och föräldrarna. Det handlar också om att vara barnets "ombuds-man" och ha ett barnperspektiv. Tidig upptäckt och tidiga insatser tas upp som något viktigt av både specialpedagoger och enhetschefer för elevhälsan och är centralt i det specialpedagogiska arbetet i staden. Specialpedagogerna har ett stort och fritt mandat, men det finns brister i stadens organisationsmodell då det gäller ledningen av det specialpedagogiska arbetet vilket också får konsekvenser. Att samarbete på olika plan är en mycket viktig del i det specialpeda-gogiska uppdraget framkommer. Man kan dock se att specialpedagogerna nämner samarbetet med föräldrarna som viktigt i högre grad än vad enhetscheferna för elevhälsan gör. För övrigt visar resultatet att det finns en samstämmighet mellan enhetschefernas och specialpedagoger-nas beskrivningar av de specialpedagogiska arbetsuppgifterna i förskolan. Arbetsuppgifterna delas in enligt följande: Handledning, kartläggningar - observationer, barnhälsoarbete - sam-verkan med externa kontakter och verksamhetsutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)