What patients want to learn after an AMI. Self-perceived learning needs of patients following an acute myocardial infarction – a literature review

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Att överleva en hjärtinfarkt är en livsomvälvande händelse. Det leder ofta till ångest, stress och i vissa fall depression. Att få rätt information i de inledande stadierna efter behandlingen är avgörande. Dock är det så att på grund av snabba behandlingstider är patienternas utbildningstid före utskrivning ofta för kort. För att ge adekvat utbildning måste patientens självupplevda lärandebehov vara kända för utbildaren. Syftet med denna studie är att utforska de självupplevda inlärningsbehoven hos patienter som har genomgått behandling för en akut hjärtinfarkt under sin sjukhusvistelse. Metoden för denna studie är en litteraturstudie av kvantitativa studier där systematiska sökningar har utförts och relevanta studier har kvalitetsgranskats och analyserats. Resultaten är baserade på tio studier med olika inlärningsbehovsskalor. De högsta rankade inlärningsbehovskategorierna var "sårvård", "information om medicinering" samt "komplikationer och symtom” Den lägst rankade kategorin var "fysisk aktivitet". Betydande skillnader hittades i denna kategori i flera studier, vilket visade sig bland unga och yrkesverksamma patienter som rankade denna kategori högre.Generellt sett rankades alla inlärningsbehov högt, vilket gjorde skillnaden mellan de enskilda kategorierna mindre betydande. Skalorna var svåra att jämföra och mycket information om innehållet i kategorierna saknades. Slutsatsen är att sjuksköterskor ska fokusera på övergående praktiska och överlevnadsrelaterade utbildningsämnen i de inledande stadierna efter behandlingen, men att mer forskning, särskilt av, kvalitativ karaktär behövs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)