Kvalitetsutvärdering inom högre utbildning : En fallstudie av hur kvalitetsutvärdering uppfattas av professionen vid Karolinska Institutet

Detta är en Master-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Författare: Therese Lüsch; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Samhällets krav på granskning och utvärdering av offentlig verksamhet ökar, samtidigt som kritiken mot just dessa processerär tydlig, både i forskningslitteratur och i massmedia. Denna paradox gör kvalitetsutvärdering inom offentliga organisationer intressant att studera. Studier visar att professionen inom den verksamhet som utvärderas ofta har bristande kunskap om varför utvärderingen genomförs och vad resultatet sedan förväntas användas till. Syftet med den här studien är att undersöka hur professionen vid Karolinska Institutet (KI) upplever att den verksamhet de representerar utvärderas, med förhoppning om att resultatet kan vara värdefullt vid utveckling av befintliga, eller skapande av nya, kvalitetssystem. Studien fokuserar på hur professionen upplever utvärderingens syften och potentiella användningsområden. För att uppnå syftet och besvara studiens frågeställningar har nio programdirektorer vid KI intervjuats under våren 2017. De transkriberade intervjutexterna har sedan analyserats och tolkats utifrån ett teoretiskt ramverk, baserat på både allmän organisationsteori och teorier som fokuserar på just utvärdering och kvalitet. Studiens resultat visar bland annat att det inledningsvis finns en viss skepsis hos professionen kring utvärderingar, men att utvärderingsprocessen när den väl är genomförd kan upplevas som förhållandevis givande. Utvärderingsprocessen tycks vara mer givande än den produkt som skapas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)