Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter.

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen 15 poäng Titel: Pedagogers strategier avseende multietniska konfliktkontexter – En kvalitativ intervjustudie, utförd på sju lärare angående hur de hanterar konflikter i mångkulturella klassrum. Författare: Nastasha Fre Woldu Termin och år: VT 09 Kursansvarig institution: LAU370: Sociologiska institutionen Handledare: Ivar Armini Examinator: Rapportnummer: VT09-2611-001 Nyckelord: mångkulturell, multietnisk, pedagoger, konflikthantering, konfliktlösning, interkulturell ___________________________________________________________________________ Syfte: Att ta reda på hur lärare med yrkeserfarenhet i den mångkulturella skolan, löser de konflikter som uppstår i klassrummet? Huvudfrågor: Hur ser en typisk konflikt ut i ett mångkulturellt klassrum? Vilka pedagogiska strategier tillämpas vid konfliktsituationer? Hur löser man konflikter, om eleverna har skilda uppfattningar beroende på det kulturella bagaget och trosuppfattning i ursprungsfamiljen? Metod: Kvalitativa intervjuer. Samt ett hermeneutiskt förhållningssätt och ett sociokulturellt perspektiv vid litteraturbearbetning. Material: Analys av det lärarna delgivit samt granskning av den litteratur jag läst avseende mångkulturalitet såväl som konflikthanteringsmetoder. Samt litteratur kring konflikthantering i stort samt mångkulturell sådan. Resultat: Jag har funnit att de 7 olika lärarna jag intervjuat har rätt så olika strategier samt olika handlingsmönster när konflikter väl har gått överstyr. Pedagogerna har även olika konfliktförebyggande metoder. Det, i sin tur har lett till personliga önskemål, avseende förbättringar för mångkulturella klasser. Slutsats: Läroplanerna borde uppdateras och anpassas ytterligare för ett samhälle som inte är kulturellt homogent. Dessutom borde lärare som arbetar med elever som har skilda kulturer och tankesätt – ha kvalifikationer som är anpassade till verkligheten i klassrummet. Detta behörighetskrav finns inte idag. Betydelse för läraryrket: Det står inget specifik i Lpo94 avseende konflikter och dess dynamik. Men konflikter förekommer hela tiden, överallt. Vissa skolor arbetar förebyggande och ”jag – stärkande” med ämnet Livskunskap, men inte heller Livskunskap står inskrivet i läroplanen för grundskolan. Med tanke på att samhället förändrats och världen i stort blivit allt mer komplex och teknologiserad, så kanske det borde skrivas in i kursplanen? Dessutom anser jag dagens lärare behöver förnyade kunskaper och strategier – för att hantera multipla tankesätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)