Relationer i textilslöjden : En intervjustudie om textillärares relationer med sina elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Erica Håll; [2021]

Nyckelord: Motivation; kreativitet; lärande;

Sammanfattning: Relationer mellan elever och lärare är alltid av stor betydelse i klassrummet, både för elever och lärare och utgångspunkten för den här studien har därför varit vilken betydelse relationerna har i textilslöjden och hur textilslöjdslärare ser på relationsskapande. Genom intervjuer av sex textilslöjdslärare har material samlats in och syftet med den här studien har varit att sammanfatta hur textilslöjdslärare ser på möjligheterna till relationsskapande med sina elever, hur de gör för att skapa goda relationer och hur de värderar sina relationer med eleverna. I denna studie har även sambandet mellan elevers lärande och de goda relationernas betydelse för detta undersökts. I studien finns en liten historisk tillbakablick om slöjden som ämne för att på så vis få med perspektivet från slöjdens begynnelse. Det är även intressant att jämföra med hur det varit genom tiderna med relationer mellan slöjdlärare och elev. Slutsatsen i min undersökning är att alla sex intervjuade slöjdlärare upplever att de har väldigt goda relationer med sina elever. En röd tråd genom studien är motivation, kreativitet och lärande. Textilslöjdlärares relation med sina elever är en viktig och central del av deras arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)