Ledarskapsmetoder och motivationsfaktorer : för volontärledare i festivalbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Vi har i denna uppsats undersökt och diskuterat olika teorier kring volontärledarskap och hurledare når framgång med volontärer inom festivalbranschen. Genom detta har vi samlat endjupare förståelse kring hur ledare inom festivalbranschen i fråga om att motivera volontärer.Syftet med studien var att undersöka samt få en djupare förståelse kring ledarskap inomfestivalbranschen, hur de gör i fråga om att motivera volontärerna. Vi ville även få fram vilketslags ledarskap som tillämpas. För att nå vårt syfte, granskade vi dessa problem kvalitativtgenom semistrukturerade intervjuer. Det genomfördes sammanlagt fjorton intervjuer, varavåtta med volontärer och sex med volontärsledare, där alla respondenter som intervjuades varinom kultur- och musikfestivaler.I den teoretiska referensramen använde vi teorier om ledarskap: transaktionell, transformativ,karismatisk och McGregors teorier om X och Y. Vi använde även motivationsteoriernaMcClellands behovsteori samt Maslows behovshierarki. Dessa teorier tillsammans medinsamlingen av empirin utgjorde grunden för tolkning av slutsatsen.Studien resulterade i att vi funnit faktorer som motiverar festivalvolontärer: känna socialainteraktioner, personlig utveckling, att fylla sitt CV eller arbetslivserfarenhet samt att skapaett kontaktnät. En idealisk ledare bör vara engagerad, lyhörd, ha en stor tillit för volontärernaoch ge möjlighet till dem att utforma och framställa sina arbetsuppgifter men samtidigt ha enbestämd karaktär för att undvika en alltför slapp arbetsmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)