HR-rollen : "Kunna, Vilja, Förstå"

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik (PED)

Författare: Caroline Stjerna; Sebastian Hårdh; [2014]

Nyckelord: HR-funktion; kunna; vilja; första;

Sammanfattning: Syftet med studien är att få en inblick i HR-funktioners betydelse i dagens organisationer samt se till hur de via de mänskliga resurserna, bidrar till verksamhetens framgång. För att undersöka HR-funktionens arbete med de mänskliga resurserna har vi valt att ta hjälp av de tre begreppen “Kunna, Vilja, Förstå” som, enligt oss, är förutsättningar för att medarbetarna ska kunna göra ett bra arbete. Studien ger ett historiskt perspektiv på vad som format fram dagens HR-roll samt vad yrket innebär idag. I studien har vi använt oss av en kvalitativ metod och intervjuat sex HR-personer som alla är verksamma i olika organisationer. Resultatet visar på att rollen som HR är komplex och arbetsuppgifterna har varit liknande men med vissa skillnader. Gemensamt mellan respondenterna har varit att alla arbetar med personalfrågor och förvaltandet av de mänskliga resurserna. Genom att bistå med sin kompetens inom bl.a. rekrytering och agerandet som chefsstöd medverkar de till lönsamheten för verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)