Minimera matsvinn : En studie om livsmedelsbutikers och kunders arbete och medvetenhet kring matsvinn

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för naturgeografi

Sammanfattning: Sverige är ett land som är bra på att ta hand om det avfall som uppstår. Mängden matavfall ökar hela tiden och händer ingenting snarast så kommer det finnas dubbelt så mycket om 20 år. Om en hållbar utveckling ska uppnås så måste mängden avfall som kastas minskas drastiskt. Naturvårdsverket har på uppdrag av regeringen föreslagit att matavfallet ska minska med 20 procent fram till år 2020, till skillnad mot år 2010. Sverige kastar 1,9 miljoner ton matavfall varje år. En stor del av detta är mat som faktiskt hade kunnat ätas, om det hanterats annorlunda. Matsvinn är ett globalt problem som uppstår i hela världen men även i hela livsmedelskedjan. Olika studier visar på att stora mängder mat kasseras i onödan varje dag. Det är olika svårt att minska matsvinnet i de olika stegen i livsmedelskedjan. Svårighetsgraden beror på hur mycket matsvinn de olika stegen erhåller. Ju längre produkterna har färdats i kedjan, desto mer energi och resurser har gått till spillo. Denna studie syftar på att ta reda på hur livsmedelsbutiker hanterar matsvinn men även kundernas medvetenhet kring ämnet. Semistrukturerade intervjuer med de ansvariga på frukt och grönt och ”på- stan-intervjuer” med kunder har genomförts i tre olika livsmedelsbutiker för att få fram en bild i hur matsvinn hanteras både hemma och i butiker. Resultatet visade på att livsmedelsbutikerna är medvetna kring ämnet och har förebyggande åtgärder i rutin för att hålla nere svinnet men att de ändå kan bli bättre. Samtidigt vill butikerna sälja så mycket varor som möjligt vilket skapar en komplex värld. Kunderna i de studerade butikerna visar på att de flesta tänker på hur mycket matsvinn de har hemma men att de sen inte vill eller kan intresserad sig för livsmedelsbutikernas svinn. Studien visade även på att det finns skillnader mellan kön- och åldersgrupper bland kunderna vilket är ett intressant resultat. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)