Små företag - stora möjligheter?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Metod: Studien har tillämpat en kvalitativ metod och grundar sig i en fallstudie av tre småföretag som har gått från traditionell handel till att även sälja via Internet. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska ramverket inleds med strategiteorier och teorier för val av marknadskanal för att sedan smalna av och fokusera på e-handel och kritiska områden inom e-handel. Inom dessa områden finns hinder och möjligheter för företag att skapa värde med e-handel. Empiri: Studiens empiriska underlag grundas på intervjuer med fallföretagens ägare. Innan intervjun fick alla svara på förberedande frågor som skickades ut via e-mail och under intervjun fick de intervjuade fylla i ett frågeformulär. Material inhämtades även från företagens hemsidor. Fallföretagen är Chokladbiten, Lollopard och Mossagården. Resultat: För att förstå vilka hinder och möjligheter småföretag har att skapa värde med e-handel måste man titta på vilka olika syften som ligger bakom beslutet att välja Internet som marknadskanal. Det finns ett antal olika områden som är kritiska att titta på och varje enskilt företag bör göra en bedömning utifrån deras bakomliggande syfte med e-handel. Små företag har stora möjligheter så länge de agerar utifrån deras förutsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)