Från ekonomistudent till företagsekonom : en studie om efterfrågade färdigheter, ansvar och undervisning i ämnet företagsekonomi

Detta är en Kandidat-uppsats från Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Sammanfattning   Titel: Från ekonomistudent till företagsekonom – En studie om efterfrågade färdigheter, ansvar och undervisning i ämnet företagsekonomi Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Pernilla Ingvarsson & Malin Swee Handledare: Jonas Kågström Datum: 2012 - maj Syfte: Denna uppsats syftar till att analysera universitetslärares uppfattning om de färdigheter som näringslivet efterfrågar samt att identifiera dessa. Vi analyserar även vilka moment som universitetslärare anser främja dessa färdigheter. Högskolan i Gävle har en vision som bland annat innefattar mål om en utvecklad samverkan med näringslivet och ett ökat utbud av professionsutbildningar, i och med detta blir vår studie aktuell. Metod: I arbetet med denna uppsats har vi använt ett deduktivt angreppssätt och en kvalitativ metod. För att samla in vår primärdata har vi genomfört fem semi-strukturerade personliga intervjuer. Vår sekundärdata är hämtad från vetenskapliga artiklar, övrig litteratur och Internetkällor. Resultat & Slutsats: Yrkesfärdigheter som kommunikation, global medvetenhet, ledarskap, professionellt beteende, presentationsteknik, kritiskt tänkande, problemlösningsförmåga och förmåga att kunna arbeta i grupp såväl som självständigt, är något som går att lära ut och som vi anser vara viktigt att lägga fokus på i en högskoleutbildning. Sociala färdigheter, flexibilitet och engagemang är något som också efterfrågas men som vi anser vara studentens eget ansvar att lära sig att utveckla under sin studietid då dessa färdigheter är personlighetsbaserade och därmed svåra att lära ut. Vi kom fram till att lärare har ansvar över att tillämpa undervisningsmoment som främjar utvecklingen av yrkesfärdigheter och att det är studenternas ansvar att utveckla de individuella färdigheterna. Vår studie visar även att det är viktigt för högskolor och universitet att ha ett samarbete med näringslivet. Förslag till vidare forskning: Då vi inte ingående behandlat vilka färdigheter näringslivet efterfrågar kan man göra en vidare forskning gällande detta. I och med att visionen omfattar hela Högskolan i Gävle skulle det vara intressant att undersöka hela högskolans kontakt med näringslivet, då vi i denna uppsats endast behandlat E-institutionens. Ett sista förslag är att undersöka hur stort intresse det lokala och regionala näringslivet i Gävleborg har angående ett utökat samarbete med Högskolan i Gävle. Uppsatsens bidrag: Denna uppsats bidrar med att lärare får en insyn i vikten av att ha en kontakt med näringslivet och genom denna kontakt få reda på vilka färdigheter näringslivet anser att studenter ska besitta. De kan, i och med denna vetskap, i viss mån skapa undervisningsmoment som främjar utvecklingen av dessa. Nyckelord: Yrkesfärdigheter, kontakt, ansvar, undervisningsmoment och samarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)