Medarbetarsamtalet som ledarskapsutveckling: en kvalitativ intervjustudie och reflektion kring förutsättningen att utvecklas genom medarbetarsamtal

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Traditionellt är medarbetarsamtalet till sin form ett organiserat och planerat samtal mellan chef och medarbetare, oftast i syfte att kartlägga behov, krav, verksamhetsmål och förståelse hos medarbetaren. Sedan 1980-talet har det forskats mycket om medarbetarsamtal i Sverige, oftast med utgångspunkt i medarbetarens upplevelse. Vi menar därmed att det saknas ett perspektiv, nämligen det på chefen och dennes utveckling av sitt ledarskap. Vi har därför valt att analysera medarbetarsamtalet som en förutsättning för ledarskapsutveckling. Eftersom det inte finns mycket forskning om denna omvända syn på medarbetarsamtalet, har vi valt att med ett explorativt förhållningssätt genomföra en kvalitativ intervjustudie med fem chefer som i sitt arbete utför medarbetarsamtal. Syftet har varit att identifiera faktorer som kan bidra till att chefen genom medarbetarsamtal även kan gynnas i utvecklandet av sin ledarskapsförmåga. Vi kom fram till att för att medarbetarsamtalet ska kunna bli en förutsättning för ledarskapsutveckling måste chefen ha en positiv inställning till att ta emot feedback, se medarbetaren som sin lärare under samtalet samt ha en grundläggande förståelse för hur andra människor uppfattar sin verklighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)