När det flödar

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

Sammanfattning: Vi har gjort en observationsstudie om vår process mot skapandet av en föreställning. faktorer som kan vara av betydelse för den kreativa processen. Metoden för undersökningen var en deltagande direktobservation som dokumenterades genom en processdagbok. som musiklärare ha kunskap om både utvecklingsfaser och faktorer som gynnar och hindrar kreativitet i musikdramatik tillsammans i tre terminer och har en god social relation med varandra, ändå fick problem under Syftet var att undersöka den konstnärliga processen - med särskild uppmärksamhet på kreativitet - i samband med skapande av en föreställning där såväl egenkomponerad musik som eget agerande ingick. Vi ämnade ta reda på vilka utvecklingsfaser vi gick igenom i processen mot att skapa en föreställning. Vi var även intresserade av vilka Då vi som blivande musiklärare befinner oss i en utbildningsvetenskaplig kontext ville vi också ta reda på hur vi kunde översätta dessa erfarenheter till vårt kommande läraryrke. Av resultatet kunde vi utläsa att vi huvudsakligen gick igenom två utvecklingsfaser. I dessa fanns faktorer som både gynnade och hindrade kreativiteten. Faktorer som kan gynna en kreativ process är exempelvis en tillåtande miljö, gynnsamma tidpunkter, kompetens i ämnet. Faktorer som kan hindra en process är bland annat för små resurser, stress, tidsbrist samt icke gynnsamma tider på dagen. Undersökningen visade även att det är relevant att skapandeprocesser. Resultatet gav oss dessa kunskaper. Kursmålen i musik på grundskolan innefattar att eleverna ska kunna skapa och vara kreativa. Av resultatet kan vi utläsa att fyra vuxna människor som läst arbetets gång. Utifrån sett var förutsättningarna optimala, då vi själva kunde bestämma när och var vi ville lägga repetitioner. Vi hade även relativt stor kompetens i ämnet. Trots dessa förutsättningar misslyckades vi med moment som torde vara enkla att genomföra. Undersökningen problematiserar att elever ska kunna skapa och vara kreativa i stora grupper, då vi själva stötte på problem under de mest gynsamma förutsättningarna. Av den anledningen är det relevant att vi och andra lärare tillförskansar oss kunskap och redskap som behövs för ändamålet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)