Implementation of interactive audiovisual elements in undergraduate periodontal education as a learning method: Impact on learning effectiveness and retention of knowledge.  

Detta är en Master-uppsats från Malmö universitet/Odontologiska fakulteten

Sammanfattning: Sammanfattning  Syfte: Syftet med den här studien var att utvärdera om videostödda kliniska instruktioner inom tandläkarutbildning (VACID), som undervisningshjälpmedel, kan förbättra traditionella undervisningsmetoder inom parodontalkirurgi för tandläkarstuderande samt effektivisera inlärning och öka kunskapsretention.    Material och metod: 54 studenter från 5:e terminen på tandläkarprogrammet i Malmö högskola 2016 deltog i denna studie. För att jämföra VACID och traditionell kirurgisk träning inom området för parodontologi delades studenterna upp i två grupper, en VACID- och en kontrollgrupp. Studenterna hade först demonstration och praktisk träning av grundläggande kirurgiska tekniker på griskäkar. Därefter fick studenterna följa en dentaloperation i realtid, utförd på en patient. Data samlades in om studenternas grundläggande kunskaper inom parodontalkirurgi, genom korta diagnostiska kunskapstester, bestående av tio frågor. Studenterna fyllde även i utvärderingsformulär, för griskäksövningen och auskultationen, bestående av tolv respektive tretton slutna frågor, samt en öppen fråga för kommentarer.     Resultat: Resultaten tyder på att VACID är minst lika effektiv som konventionell auskultation för att undervisa grundläggande kirurgiska principer. Studenternas övergripande omdöme av auskultationen visade en signifikant skillnad mellan VACID- (medelvärde 4,65) och kontrollgruppen (medelvärde 4,11).  Slutsats: Implementering av VACID som undervisningshjälpmedel är lika effektivt och i vissa fall även att föredra före traditionella undervisningsmetoder.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)