Flödet av motorer kring motorprovningen hos Scania i Södertälje : En analys av störningar skapade av sidoflöden
Sammanfattning: Detta examensarbete har utförts på motormonteringen hos Scania CV AB i Södertälje med syftet att undersöka flödet av motorer efter att de lämnat monteringslinjerna. I Södertälje monteras i första hand motorer till bussar och tunga lastbilar, men en liten del av volymen utgörs även av fristående industri- och marinmotorer. I det så kallade slutflödet av monterade motorer ingår huvudsakligen provning och målning. Dessutom ingår även ett flertal andra områden som har till uppgift att behandla motorer som kräver särskild hantering. Detta beror på att de olika motortyperna har olika tillämpningar och således olika utseende och krav som i vissa fall inte kan hanteras på de ursprungliga monteringslinjerna. De motorer som måste passera de särskilda områdena utgör de så kallade sidoflödena, och har varit huvudfokus i detta projekt. Målsättningen har varit att kartlägga samtliga flöden samt att analysera dessa för att förstå den dynamik de ger upphov till och hur de påverkar slutflödet som helhet. För att uppnå uppsatt målsättning har följande frågeställningar besvarats: Hur ser det fullständiga slutflödet för motorer på Scanias motormontering i Södertälje ut? Hur påverkas slutflödet av de avvikande sidoflödena? Hur kan Scania öka kontrollen över sidoflödena och således förbättra slutflödet med avseende på överblickbarhet, kapacitet och genomloppstid? Projektet genomfördes på plats i fabriken och de huvudsakliga informationsskällorna är förstahandskontakt med berörda intressenter på Scania. Informationsinsamlingen utfördes huvudsakligen genom intervjuer, observationer och systemdatainsamling. Utifrån insamlad data skapades detaljerade flödeskartor och en sammanställning av genomloppstider för varje separat flöde. I kartläggningen ingick även andra aspekter där respektive sidoflöde utmärker sig såsom reparationsfrekvens, platsåtgång och spridning av flödet. Utifrån kartläggningen har även mindre mätbara aspekter såsom dynamik och förutsägbarhet observerats och analyserats.Analysen baserades på ett antal scenarion där inspiration hämtats från kartläggningen. I dessa scenarion isolerades påverkan från antingen specifika sidoflöden eller andra aspekter. Detta för att ge en indikation på effekten av förändringar i specifika flöden och därigenom etablera grund för de rekommendationer som utformades i projektets avslutande fas. Både kartläggningen och analysen åskådliggör ett flertal problemområden i slutflödet som kan förbättras genom bättre kontroll och hantering av sidoflödena eftersom de visat sig vara en av de största orsakerna till att problemen uppstår. Utifrån analysen har även rekommendationer för framtida hantering av flödet tagits fram. Dessa rekommendationer behandlar huvudsakligen det dagliga arbetet och buffertallokering i fabriken. Dessutom rekommenderas ett antal områden för fortsatt arbete. De innefattar utformning av trucktransporter och en detaljerad värdeflödesanalys.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)