Lärares uppfattning om specialpedagogens yrkesroll och funktion ”Något slags stort amöbaaktigt sådär…”

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSpecialpedagogiken har uppkommit i och med en demokratisk utveckling som förespråkar allamänniskors lika värde. Istället för det senaste århundradets segregerande åtgärder uppkom undersenare delen av 1900-talet nytänkande arbetssätt för att sträva mot att tillgodose alla elevers behov.Däribland specialpedagogutbildningen där framstående begrepp är inkludering och lärandeperspektivsom lyfter att människan lär i social gemenskap. Denna undersökning har syftat till att undersöka hurlärare ser på specialpedagogens yrkesroll och funktion. Detta har utretts genom intervjuer av femverksamma lärare. De har återgett att de anser att specialpedagogen har en diffus yrkesroll, men somibland gett tillfredställande stöd. Däremot framkommer det att de främst upplevt att stödet varitbristfälligt och otillräckligt. Denna uppfattning kan grunda sig i både det faktum att specialpedagogenhar en mångsidig roll inom skolan, men även att organisationen av det specialpedagogiska stödet kanförsvåra kontakten mellan lärare och specialpedagog. Lärarna önskar större kunskaper och konkretaråd från specialpedagogen men även en ökad tillgänglighet. Därtill poängterar de att dess personligalämplighet och inställning till värdegrundsfrågor är avgörande för ett gott samarbete. Samarbetet är avstörsta vikt för att kollegiet ska kunna verka gemensamt för alla elevers utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)