Henriksdalskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Skolan är för 400 barn i årskursen F-6 och beläget i området Henriksdal i närhet till Franzén parken, vattnet, reningsverket och bostadsområden. Skolans arkitektoniska gestaltning är tänkt att återspegla barnens lekfulla natur på ett spännande och nyfiket vis. Skolans fotavtryck är utformad efter tomtens form, tillgångar och utmaningar där komplexets ambition är att skapa bättre förutsättningar till en lugnare skolgård där huskroppen skärmar av den bullriga vägen och öppnar upp mot parken. Konstruktionen av trä har hållbarhet i fokus och är stark inspirerad av origami-konsten som är både vacker och arkitektonisk i sin elegans och simpelhet. De vinklade triangulära fasaderna och taklandskapet skapar rytmisk rörelse utvändigt och spännande rum invändigt på ett balanserat sätt.  Exteriören av ljusgrå puts, glas mörkrädda takplåt och fackverk av stål skapar en harmonisk samspel av materialitet. Planritningens grundidé bottnar i funktionalitet genom att delas in i olika sektioner som kan nyttjas för olika funktioner utöver skolans verksamhet. T.ex kan idrottshallen, matsal och aula hyras ut utan tillgång till resterande lokaler i skolan då de har egna sektioner som även fungerar som brandceller och ljudisolering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)