”Så här har vi gjort i femtioårs tid, man ska läsa böcker efter lunch” : En kvalitativ intervjustudie om 9 förskollärares användning av högläsning för språkutveckling i förskolan
Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om högläsningens roll i förskolan med utgångspunkt i begreppet litteracitet. För att få reda på förskollärarnas uppfattningar började vi med att observera en högläsningssituation i respektive förskola. Observationen låg till grund för de halvstrukturerade frågorna under intervjun. Resultatet är därmed framställt ur en kvalitativ innehållsanalys av transkriberingar från intervjuerna utifrån ett litteracitetsperspektiv. Studien tyder på att förskollärare har kunskaper om att interaktiva samtal under högläsning är positivt för barns litteracitetsutveckling. Dock beskriver förskollärare att det finns organisatoriska faktorer som spelar in på hur, när och varför högläsningsaktiviteterna sker. Den interaktiva högläsningsaktiviteten sker ofta i samband med tematiskt arbete eller i strukturerade språksamlingar. Detta innebär att den övriga interaktiva högläsningen bortprioriteras till fördel för andra aktiviteter i verksamheten. Detta går i linje med vad den tidigare forskningen har påvisat, att ett interaktivt arbetssätt kopplat till högläsning främjar barns litteracitetsutveckling men att organisatoriska faktorer ofta gör att interaktiv högläsning bortprioriteras.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)