Heteronormativitet i musikundervisningen - En litteraturstudie om HBTQ i relation till musikklassrummet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Jonatan Kara; Christina Karlsson; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna litteraturstudie undersöks den forskning som finns om heteronormer i relation till musikklassrummet och hur HBTQ-personer speglas i musikutbildningar. Majoriteten av forskningsresultatet består av amerikanska studier. Trots förekommandet av HBTQ-studenter - vilkas skolgång skiljer sig tydligt från heterosexuellas - behandlar skolan alla elever som heterosexuella. Många HBTQ-ungdomar känner sig utsatta i skolan på grund av sin sexualitet och det har i flertalet stater i USA varit olagligt att tala positivt om HBT. Detta på grund av den heteronorm som präglar samhället, och som därmed även präglar skolan och musikundervisning. Musik är tätt sammankopplat med identitet och kan vara ett kraftfullt verktyg till att upptäcka och utforma sin sexualitet. Men allt för ofta kommer heteronormativitet och den heterosexuella hegemonin i vägen för elevers möjlighet att upptäcka och undersöka musikens kraft. Den påverkar även hur lärare väljer att förhålla sig till sin egen sexualitet; valet mellan att vara öppen inför elever, elevers lärare och kollegor eller att utöva heteronormativitet. Men forskning om just HBTQ-frågor i skolan har ökat de senaste årtiondena och i musiklärarutbildningar börjar dessa frågor diskuteras alltmer frekvent. Majoriteten av män växer upp med en fast idé om vad det innebär att vara man och att sådant som inte kan relateras till eller förstås genom heterosexualitet är avvikande. Av den forskning vi funnit undersökte majoriteten homosexualitet i en heteronormativ musikundervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)