Intressentdialog - exempel från ett skogsbolags lokala relationsskapande

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Syftet är att undersöka hur ett företag, Sveaskog, arbetar med intressentdialog i praktiken - i vilka former och med vilka syften detta kan ske. Genom att studera företagets lokala dialogmöten önskar vi skapa fördjupad förståelse för dialogfenomenet ur sändar- och mottagarperspektiv. Följande frågor ställs: - Vilka är motiven hos företaget respektive intressenterna att delta i dialogen? - Vad karaktäriserar dialogsituationen och vilka svårigheter kan formen innebära? - Hur kan mötena beskrivas i termer av symmetri/asymmetri? I undersökningen används kvalitativ metod i form av halvstrukturerade samtalsintervjuer. Intervjuer har gjorts med sju av Sveaskogs anställda samt sammanlagt nio inbjudna mötesdeltagare från ett urval möten. Studien visar att dialogen är ett värdefullt verktyg för relationsskapande, omvärldsbevakning och ökad förståelse - för både sändare och mottagare - även om idealet om symmetrisk tvåvägskommunikation och reell dialog förblir avlägsna. Ett antal fördelar och svårigheter med dialogformen har identifierats. Samtidigt kräver en väl fungerande dialog motivation och övning. Att genom ett projekt tydligt prioritera dialogformen inom en organisation kan dock bidra till att skapa en medvetenhet om en mer dialogisk syn på kommunikation och på intressenterna i det vardagliga arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)