Rekrytering av generation Y på Facebook : En kvalitativ studie av Svenska byggföretags Facebookflöden

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur företag presenterar sig på sociala medier och vilka attribut de förmedlar för att attrahera generation Y. Utgångspunkt tas i modellen ”Ett attraktivt arbete” skapad av Åteg, Hedlund och Pontén(2004) där ett attraktivt arbete framställs med ett flertal dimensioner och kvalitéer. Studien är fokuserad på byggbranschen och hur företag inom den arbetar med att synliggöra attribut på Facebookflöden för att attrahera potentiell arbetskraft. Empirin utgörs av de tre största byggföretagen i Sverige och deras Facebookflöden, med premissen att de behöver göra sig attraktiva för ingenjörer inom branschen, en yrkeskategori det råder brist på i Sverige och kommer att göra ett antal år framåt. Studien utgår från en netnografisk metod som i större vetenskapligt perspektiv kan hänföras till hermeneutik. Resultatet visar att företagen använder strategier i form av en aktiv rekrytering där medarbetare och/eller företag förmedlar attribut som framhålls som attraktiva till potentiell arbetskraft enligt den teoretiska modellen Ett attraktivt arbete.Vidare har Facebookinläggen uppvisat attribut med karaktär av hållbar framtid, samhällsansvar och moraliskt ansvar, utvecklingsmöjligheter och tekniska förhållanden. Dessa, tillsammans med möjligheter till medinflytande och flexibilitet inom arbetet, är alla attribut som i tidigare studier påvisats vara attraktiva för generation Y och således anses bidra till ett attraktivt arbete.        

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)