Transparent eller hemlig? En studie kring gymnasielärares metoder i ensembleundervisning för att undvika återskapande av traditionella könsmönster

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Studien undersöker vilka metoder gymnasielärare kan använda i ensemble för att inte återskapa traditionella könsmönster samt hur gymnasielärare upplever att kön kan påverka elever i ensemble. Syftet med studien är att få mer kunskap och metoder kring genus och jämställdhetspedagogik samt att utforska vilka utmaningar ensemblelärare kan uppleva i samband med genus och jämställdhetsarbete och varför det ibland finns ett motstånd till genuspedagogik. Studien utfördes genom kvalitativa intervjuer med tre ensemblelärare från olika musikgymnasier i Sverige. Utifrån deras upplevelser visar resultatet att det finns många olika sätt att arbeta med genus och jämställdhetsarbete och att det inte finns några generella modeller för att förändra könsmönster i undervisningen. Det visar även att kön kan ha betydelse för hur kommunikation sker i ensemble och att flickor och pojkar kan ha olika sätt att lära, samt att kön påverkar eleverna i deras val av instrument. Däremot behöver inte kön vara betydande för vem som tar plats i gruppen. Resultatet visar även att det finns en stor medvetenhet hos eleverna kring genus och jämställdhet idag och att media kan ha en betydande roll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)