Det är ju framtiden! : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares syn på användandet av digitala verktyg

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: "That's the future!" A study of preschool teachers' views on digital tools.   Det övergripande syftet med denna forskningsstudie är att bidra med kunskap om förskollärares syn på barns samspel vid användning av digitala verktyg i undervisningen samt förskollärares syn på vilka hinder och möjligheter det finns med digitala verktyg i undervisningen. Studien bygger på semistrukturerade gruppintervjuer där syftet är att få en ökad förståelse för hur förskollärare i förskolan upplever sitt arbete med digitala verktyg. Studien genomförs med sex förskollärare från två olika förskolor i olika kommuner. Resultatet av studien visar att förskollärare upplever en viss osäkerhet kring för hur mycket plats den digitala världen ska ta vid undervisningssituationer. Studien visar även att brist på kunskap hos förskollärarna och de begränsade ekonomiska resurserna inte ger dem den möjlighet som behövs för att använda sig av digitala verktyg. En central del i förskollärarnas upplevelser grundar sig i den goda känslan och de möjligheter som digitaliseringen bidrar med. Några förskollärare talar starkt för verktygen utifrån ett samhällsperspektiv, det är ett stöd och komplement för barn i behov av stöd, det ger möjlighet till fler uttrycksformer samt ökad utveckling och lärande genom barns samspel mellan barn-barn och barn-vuxen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)