Individanpassad marknadsföring på Instagram och dess påverkan på konsumenter : En kvantitativ studie om konsumenters attityder gentemot individanpassad marknadsföring på Instagram
Sammanfattning: Datum: 2022-01-14 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Elin Linnakallio Melinda Grennäs (96/10/26) (98/06/08) Titel: Individanpassad Marknadsföring på Instagram och dess påverkan på konsumenter: En kvantitativ studie om konsumenters attityder gentemot Individanpassad Marknadsföring på Instagram. Handledare: Rana Mostaghel Nyckelord: Individanpassad Marknadsföring, Engagemang, Instagram, Beteendeintention, Attityd, Förtroende Frågeställning: Vilken attityd har konsumenterna gentemot individanpassad reklam på Instagram? Vilka faktorer påverkar köpintentionen hos konsumenterna när de exponeras för individanpassad marknadsföring på Instagram? Syfte: Studien syftar till att undersöka konsumenters attityder gentemot individanpassad reklam på Instagram. Vidare avser studienatt undersöka om konsumenternas attityder till individanpassadmarknadsföring på Instagram påverkar deras beteendeintention. Metod: För att besvara denna studies frågeställning valdes en kvantitativ forskningsmetod med en deduktiv ansats. En enkätundersökning i form av en webbenkät genomfördes där primärdata samlades in. Det totala urvalet inkluderade 212 respondenter varav 14 stycken räknades som bortfall. Slutsats: Resultatet av studien visar att attityden gentemot individanpassad marknadsföring på Instagram till största del är negativ. Studiens respondenteranser att den individanpassade marknadsföringen som de exponeras för ärrelevant för dem, trots att de inte uppskattar att få annonser på deras Instagramflöden.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)