Skolgården och lekplatsen som klassrum : No-undervisning i utomhusmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Enligt den internationella undersökningen TIMSS sjunker svenska elevers resultat i de naturorienterande ämnena. Medan Sveriges åk 4 elever ligger över OECD-genomsnittet, sjunker resultaten för elever i åk 8 som ligger under genomsnittet. Studiens syfte har därför varit att undersöka om utomhuspedagogik skulle kunna vara en metod för att motverka de sjunkande resultaten. Genom att bedriva kvalitativ forskning med kvantitativa inslag har underlag för studiens resultat och slutsats samlats in. Slutsatsen visar att väder och ljudvolym spelar roll för elever samt lärare, medan det också visade sig att eleverna uppskattade det praktiska arbetet utomhus. Vidare menar lärarna att eleverna kan ta lärdom av varandra vid grupparbeten, förutsatt att gruppkonstellationerna fungerar.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)