”Ut och utforska och upplev!” : En kvalitativ studie om hur pedagoger inom I Ur och Skur-förskolor tar tillvara utomhusmiljön i undervisningen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger inom ”I Ur och Skur”-förskolor tar tillvara utomhusmiljön i undervisningen. Till syftet hör två frågeställningar där avsikten är att ta reda på hur pedagoger resonerar kring utomhusmiljön som ett didaktiskt redskap i undervisningen samt vilka aspekter som blir betydelsefulla vid undervisning utomhus. Datainsamlingen genomfördes utifrån en kvalitativ forskningsansats med hjälp av metoderna Self Report samt semistrukturerade intervjuer. Sammanlagt deltog 16 pedagoger i studien från fem olika förskolor inom ”I Ur och Skur”. 16 Self Report samlades in varav två av dessa kompletterades med intervjuer. Resultatet presenteras utifrån följande teman: Undervisning i utomhusmiljö kräver följsamhet, Undervisning i utomhusmiljö bygger på tilltro och Undervisning i utomhusmiljö sker i samspel. I följsamhet läggs pedagogers kompetens att planera undervisning i en föränderlig miljö in där väder och årstid påverkar utbildningen. Både barn och pedagoger lär i och av naturen. Följsamhet visar sig också genom en flexibilitet inför barns intresse i utomhusmiljön. Tilltron innefattar pedagogers sätt att se till det kompetenta barnet och deras förmåga att klara av olika typer av utmaningar. Tilltron handlar även om att göra barn delaktiga i lärprocesser där de får vara med och följa processer från början till slut. Slutligen lyfts samspel mellan barn och vuxna men också samspel med naturen. Pedagogerna är medagerande och utforskar utomhusmiljön tillsammans med barnen. I undervisningen används främst naturmaterial som barnen ofta är med att ta fram. Att få uppleva och lära med alla sinnen ses som viktiga delar i ett upplevelsebaserat lärande utomhus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)