Teater/drama - en del av kulturskolan? : En diskursanalytisk studie

Detta är en Magister-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte är att undersöka förutsättningarna för ämnet teater/drama inom kulturskolan. Till grund för uppsatsen ligger tre fokusgruppsamtal med lärare i teater/drama i kulturskolan i en svensk stad samt ett stödjande dokument för kulturskolorna i samma stad och ett styrdokument för Norges kulturskola. Allt material har bearbetats och granskats utifrån en socialkonstruktivistisk ansats genom diskursanalytiska glasögon.  Informanterna är eniga om att ämnet teater/drama i kulturskolan i Staden inte betraktas som en konstform, utan huvudsakligen som verktyg och metod. De beskriver en verksamhet som har knappa resurser att nå konstnärlig höjd och beskriver ett ämne som på grund av okunskap kring praktikens tidskrävande processer är marginaliserat i kulturskolans verksamhet. Det framgår att ämnet är i stort behov av att formuleras verbalt. Det tycks nödvändigt att skapa en gemensam terminologi för att möjliggöra en konstruktiv kommunikation mellan lärare i teater/drama och chefer i syfte att utveckla en hållbar verksamhet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)