Nudging - Mindre är mer : En experimentell studie ur ett konsumentperspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Nudge syftar till att knuffa individer till att ta val som är i enlighet med deras välmående genom att göra förändringar i den miljö inom vilken individen tar beslut. För att få människor att ta särskilda beslut kan nudge delas in i låg och hög påträngandegrad baserat på hur stor graden av påträngande är på individens autonomi. I jämförelse med låg påträngandegrad har hög påträngandegrad kritiserats för att äventyra individens fria val. Vidare har privata aktörer kritiserats för att utnyttja nudging på ett sätt som inte nödvändigtvis gynnar konsumenten ifråga. Denna studie syftar till att undersöka huruvida hög (jfr. med låg) påträngandegrad påverkar konsumenters attityder och således deras antagande av nudge när avsändaren är privat (jfr. med offentlig). Då kritiker menar att nudging kan likställas med marknadsföring undersöks även om konsumenter upplever nudging som marknadsföring när privata aktörer tillämpar nudging. I studien har en experimentell forskningsdesign (2x2) använts där hög (jfr. med låg) påträngandegrad samt privat (jfr. med offentlig) avsändare manipulerades för att undersöka effekten på konsumentattityder samt deras antagande av nudge. Studien fastställer att konsumenter tenderar att anta nudge med hög (jfr. med låg) påträngandegrad i mindre utsträckning, vilket förklaras av att deras attityd till hög (jfr. med låg) påträngandegrad är mer negativ. Privata aktörer bör således vara försiktiga vid tillämpning av nudge med hög påträngandegrad. Vidare upplever konsumenter nudging som marknadsföring i högre grad då nudge utfärdas av privata avsändare (oavsett påträngandegrad). Att uppmärksamma detta är fundamentalt för att privata aktörer ska kunna implementera nudge på ett så effektivt sätt som möjligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)