Ärlighet varar alltid längst. Eller? En kvalitativ studie om god intern kommunikation och ärlighet på arbetsplatsen.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur god intern kommunikation ser ut i verksamheter inom socialt arbete i Göteborg, Norra Hisingen, och om informanterna är nöjda med hur denna kommunikation tillämpas. Även synen på ärlighet kommer att undersökas för att se om det finns en koppling mellan ärlighet och god intern kommunikation. Det jag också vill få ut av undersökningen är om teoretikerna och informanterna, med fokusering på arbetstagarna, upplever en gemensam syn på vad god intern kommunikation innefattar och om synen på ärlighet överensstämmer med varandra. Kort kommer jag också jämföra uppfattningen mellan arbetstagare och arbetsgivare. Frågeställningarna: – Vad är god intern kommunikation, vad är ärlighet och vilken betydelse har det, enligt teoretiker och informanter? – Hur ser arbetstagare inom socialt arbete på god intern kommunikation inom deras verksamhet? – Om och i så fall hur är ärlighet kopplat till god intern kommunikation? I denna studie intervjuade jag tio personer som jobbar inom socialt arbete från Göteborg, Norra Hisingen. Jag intervjuade personerna från tre olika verksamheter. Jag använde mig av en basalt utformad intervjuguide vid intervjuerna och ställde följdfrågor beroende på innehållet i informantens svar. Informanterna innefattar tre arbetsgivare och sju arbetstagare. Därefter placerade jag alla svar utifrån teman som jag ställde upp med utgångspunkt från mina intervjufrågor. Dessa analyserade jag utifrån de teoretiska perspektiv som jag ansåg var av relevans för min uppsats, vilka beskriver kommunikation, kommunikation inom organisationer och god intern kommunikation samt diskussion kring begreppet ärlighet. Dessa perspektiv har framförts av olika författare i litteratur och artiklar. Tidigare forskning kring just mitt tema har varit väldigt sparsamt utfört då det idag saknas en hel del forskning. Mitt studieresultat påvisar att alla informanter i stort sett ser lika på god intern kommunikation och är samstämmiga med teoretikerna, men det råder olika meningar bland informanterna kring om detta verkligen finns och hur det uppfattas på arbetsplatsen. Somliga anser att det fungerar bra medan andra anser att det inte är bra. Vad det gäller ärlighet så är både teoretiker och många av informanternas definition av begreppet i sin helhet snarlika varandra. Teoretiker och informanter tycker att ärlighet är viktigt, men många anser också att det finns undantag. Definitionen av ärlighet varierar men i helhet så är åsikterna mellan informanterna lika. Cheferna gör dessa undantag till ett handlande som de tycker är okej, eller också inte okej, då det är av olika anledningar nödvändigt. Det råder delade meningar hos arbetstagarna om detta är ett acceptabelt handlande från chefernas sida. Vidare visar också studieresultatet kort sammanfattat att ärlighet är ett värdeladdat begrepp. Vi önskar oss uppriktighet, glorifierar de som talar ärligt och för en rak kommunikation och strävar efter att följa ledare som är sanningsenliga. Vissa av informanterna och teoretikerna anser att det krävs ärlighet för att det ska vara en god intern kommunikation medan resterande menar att det är en del av god intern kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)