Fysisk aktivitets påverkan avseende skolprestationer
Sammanfattning: Examensarbetet fokuserar på fysisk aktivitets påverkan avseende elevers skolprestationer inom momentet Kropp och Hälsa, biologi för årskurs 1-3. Examensarbetet utgår ifrån huruvida fysisk aktivitet kan stimulera kognitiva funktioner. Examensarbetet belyser faktorer i samhället som påverkar elevers lärande och behöver tas i beaktande för att lyfta elevers skolprestationer. Examensarbetets huvudsakliga syfte är att undersöka huruvida ett pedagogiskt upplägg innehållande fysisk aktivitet påverkar elevers skolprestationer. Syftet med framtagandet av det pedagogiska upplägget var att bidra med ett arbetsmaterial som undervisande pedagoger kan använda i undervisning för att förbättra elevers skolprestationer. Studien är ett försök till att sammanföra pedagogik med neurovetenskaplig forskning i undervisningsdesign. Studien utgörs av en kvantitativ forskningsansats där urvalsgrupperna har bestått av en kontroll- och en experimentgrupp. Studiens resultat har visat ett signifikant resultat för fysisk aktivitets positiva påverkan avseende skolprestationer. Resultatet visar att det pedagogiska upplägget lämpar sig väl för att användas i undervisningsdesign i syfte att förbättra elevers skolprestationer.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)