Genus i barnlitteratur : En studie med fokus på flickors och pojkars utrymme och egenskaper i barnboken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: Syftet med examensarbetet är främst att undersöka hur genus framställs i barnlitteratur samt fokusera på bibliotekariens roll i samband med utlåning av barnböcker till förskolan och vårdnadshavare. Som förskollärare ser vi boken som ett pedagogiskt redskap och som ett stöd i ett genusarbete. Vi har erfarenheter av att boken har ett stort användningsområde och de flesta böcker lånas via biblioteket. Därför ser vi att bibliotekarien har en viktig roll för förskolan i deras bokutbud. LpFö98 tar upp genusarbetet som en del av verksamheten, vi anser att det är vår skyldighet att ha kunskap om genus och dess betydelse för kommande generationer. Vi har valt att analysera barnböcker utifrån ett genusperspektiv för att få en inblick i hur könsrollerna framställs. I studien finns en fördjupad del där bibliotekarierna beskriver sin roll för förskolan och deras syn på genus.   Slutsatsen i arbetet är att de stereotypa könsrollerna framhävs till viss del i våra valda barnböcker. Studien tydliggör bibliotekariernas nära samarbete och betydelse för förskolan och vårdnadshavare. Slutligen framkommer bokens betydelse som ett pedagogiskt redskap för barnens identitetsutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)